Sunday, July 15, 2012

GOTONG ROYONG Membersih Kubur 15.07.2012 AHAD

 01. Dari ‘Aisyah ra., "Aku tidak lihat Rasulullah saw. selepas solat melainkan baginda meminta perlindungan daripada azab kubur”. (HR Bukhari dan Muslim)
 02. Nabi Muhammad s.a.w melalui telah berjalan melalui dua buah kubur. Lalu Baginda bersabda:“Sesungguhnya kedua-dua mayat ini sedang diazab dan bukanlah kedua-duanya diazab sebab dosa yang terlalu besar. Adapun salah seorangnya tidak bersuci daripada kencing dan yang seorang lagi kerana berjalan ke sana ke mari mengadu-domba. Lalu Baginda mengambil pelepah tamar yang basah dan dipatahkan kepada dua bahagian. Kemudian Baginda pacakkan ke atas setiap kubur tersebut. Mereka (sahabat-sahabat) bertanya: “Mengapa Tuan berbuat demikian? Baginda menjawab dan bersabda: “Mudah-mudahan diringankan azab kedua-dua mayat ini selama mana kedua pelepah ini belum kering”. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
 03. Golongan yang terlepas dari Azab Kubur
1. Bersuci daripada hadas (wuduk).
2. Syahid fi sabilillah.
3. Ribat fi Sabilillah.
4. Membaca surah al-Mulk
5. Mati disebabkan sakit perut.
6. Mati malam jumaat.
 04.DIngatlah bahawa balasan Allah swt atas hambanya yang melampaui batas ketika saat hidup di dunia fana ini, serta saat masuk ke barzah lagi telah ditunjukkannya buat manusia yang berfikir. Takutlah akan azab Allah swt. Azabnya sangat pedih. Allah Yang Maha Besar.
 05.Semua yang hidup tetap akan mati. Azab kubur yang dilalui oleh manusia di dalam kubur adalah berbeza berdasarkan amalan yang kita buat semasa hidup. Masih terdapat manusia yang tidak percaya tentang azab kubur. Al-Quran telah menjelaskan mengenai azab kubur melalui dalilnya. "Maka Allah memeliharanya dari kejahatan tipu daya mereka & Firaun bersama kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk. Kepada mereka dinampakkan neraka pada pagi & petang & pada hari terjadinya kiamat. (Dikatakan kepada malaikat):'Masukkanlah Firaun & kaumnya ke dalam azab yang sangat keras'. (Surah Ghafir : ayat 45-46)
 06.Menceritakan kisah azab kubur ini bukanlah bertujuan untuk mengaibkan arwah yang telah pergi, tetapi sebagai pengajaran untuk dikongsi bersama supaya menjadikan iktibar berdasarkan pengalaman dan cerita orang lain. Sentiasalah kita berdoa agar Allah mengampunkan dosa silam kita.
 07. Tuan Hj Abdul Halim b. Abdul Rahman. Ketua Kampung dan Pengerusi Masjid An-Nur Ketapang.
08. Tuan Hj. Ibrahim bin Hj Hamzah, Imam Satu Masjid An-nur Ketapang.

Link:
1. lenggangkangkung-my.blogspot.com (doa-lindung-azab-kubur)
2. irhafiz.wordpress.com (diringankan-azab-kubur)
3. suraukini.blogspot.com (golongan-yang-terlepas-dari-azab-kubur)
4. loveloveislam.com (golongan-yang-selmat-dari-azab-kubur)
5. penulissenja.com (subhanallah-kubur-wanita-yang-derhaka-berasap)
6. paidrompin.blogspot.com (azab-kubur)
7. helmdahl.blogspot.com (kisah-azab-kubur)

No comments:

Post a Comment